2025-09-15

Ljusets betydelse för lärande

Stavroula Angelaki är doktorand på KTH och tillsammans med forskarkollegor har hon studerat ljusets betydelse i skolmiljön. Ett angeläget ämne som visar hur viktigt ljuset är för elevers lärande. Här ger Stavroula en introduktion till studien och vad man kom fram till. För er som vill fördjupa er mer finns länkar till två publicerade rapporter i slutet av artikeln. 

Belysning för lärande – Insikter från en fältstudie i klassrummet


Hur kan belysning stödja lärande och uppmärksamhet i skolor? Denna fråga låg till grund för en nyligen genomförd fältstudie, som var en del av ett bredare forskningsprojekt som utforskar hur klassrumsbelysning påverkar elevers prestationer under dagliga aktiviteter. Projektet kombinerade fältimplementering med ett nära samarbete mellan lärare, elever och ljusdesigners för att identifiera vilka belysningsegenskaper som bäst stöder olika typer av lärandeaktiviteter.

En viktig del av detta arbete syftade till aktivt engagemang med lärare och elever för att diskutera hur ljusförhållandena varierar mellan olika klassrumsaktiviteter, såsom grupparbete, individuellt arbete och presentationer. Dessa diskussioner gav värdefulla insikter om hur ljusnivåer, riktning och rumslig ljusfördelning kan påverka uppmärksamhet och komfort under skoldagen.

För installationen valdes pendelarmaturen Atlas från Annell. Dess design möjliggör en kombination av indirekt och direkt belysning, vilket ger både omgivningsbelysning och arbetsbelysning, Denna flexibilitet gjorde det möjligt att anpassa ljusmiljön till olika visuella och rumsliga krav. 

För att bedöma effekten av den nya belysningen genomfördes standardiserade tester för att jämföra elevers prestationer före och efter installationen. Testerna fokuserade på uppmärksamhet och kreativitet, som är bland de viktigaste läranderesultaten.

Preliminära resultat visade att elever uppvisade högre prestationer gällande uppmärksamhet efter att den nya belysningen introducerades, men ingen signifikant skillnad noterades i kreativitetsprestation. Förbättringen i uppmärksamhet var särskilt märkbar under vintermånaderna, när tillgången på dagsljus är begränsad. Dessa resultat tyder på att väl utformad elektrisk belysning kan bidra till att skapa mer konsekventa och stödjande inlärningsförhållanden under hela skolåret.

Detta projekt illustrerar värdet av att kombinera forskning, användarengagemang och expertis inom ljusdesign för att förbättra utbildningsmiljöer. Genom att förstå hur ljus interagerar med lärandeaktiviteter och mänskliga behov, kan vi designa klassrum som inte bara lyser upp, utan också inspirerar.

Stavroula Angelaki
Doktorand
KTH Arkitektur , avdelningen för ljus och design

Länkar till två publicerade rapporter från studien:

Aktivitetsbaserad belysning för skolor: En designhandbok
Denna designhandbok beskriver föreslagna steg och faser för analys av klassrumsaktiviteter. Målet är att förstå och skapa en grund för yrkesverksamma som arbetar med utbildningsinstitutioner gällande riktningar, koncept och kriterier för ljusdesign. Detta arbete utforskar och presenterar en designprocess som leder till ljusscenarier baserade på klassrumsaktiviteter för elever i grundskolan. 
 https://zenodo.org/records/14918184

Elektrisk belysning för klassrum: Fotometrisk och energianvändningsberäkning för fyra belysningsarmaturer och layoutalternativ
Denna rapport undersöker den fotometriska prestandan och energiförbrukningen hos fyra alternativ för elektrisk belysning för klassrum, med syftet att identifiera energieffektiva och visuellt effektiva lösningar för utbildningsmiljöer. 
https://zenodo.org/records/15740514

 

Kontakta oss