Hur får vi bättre och säkrare belysning på våra vägar?
I februari bjöd vi in Henrik Gidlund – projektledare elkraft och belysning på Trafikverket – till webbinarium om Trafikverkets krav men även tips och råd kring praktisk tillämpning. Webbinariet lockade fler än 100 deltagare och många frågor kom in. Här är ett urval.
Webbinariet ”Bättre och säkrare belysning på våra vägar – VGU i teori och praktik” höll vi den 21 februari och du kan se hela detta webbinarium och flera av de andra webbinarierna i efterhand på Annells YouTube-kanal. Du hittar dem enklast här. Henrik Gidlund och Jonas Annell svarade på frågor som kom in.
Här är fem utvalda frågor från deltagarna (totalt finns 20 frågor besvarade i webbinariet). Direktlänk till respektive svar från Henrik och Jonas i videon.
- Vad menas med en avbländad armatur?
SVAR fråga 1
- Varför skiljer sig Tabell 14.6 om ”M-klass” i VGU från Tabell 13 i vägbelysningshandboken?
SVAR fråga 2
- Hur ställer sig Trafikverket till belysningsanläggningar med solcellsbelysning?
SVAR fråga 3
- När det blir det ett krav för behovsstyrd GC-belysning i ett projekt? Kommer det ett kapitel för det i VGU framöver?
SVAR fråga 4
- Hur påverkas trafiksäkerheten då man inte ser belysning på avstånd i och med att inget ljus får spridas i horisontalplan?
SVAR fråga 5