Den globala LED-revolutionen skakar storföretagen. Vad händer egentligen?
Den globala belysningsmarknaden på makronivå är i gungning. Mest kända varumärken inom LED och andra ljuskällor säljs eller auktioneras ut. Ska smart ljus bli ännu smartare? De riktigt stora digitala företagen gläntar på dörren till belysningsområdet med nya trådlösa tekniker.
Det nya LED-ljuset sprider sig över världen, hittills med till synes positiv inverkan på det artificiella ljusets kvalitet och ekonomi och på vår miljö. Men belysningsbranschen är i gungning. Vedertagna traditioner och ”sanningar” ersätts av nya. Inom hälsa, teknik och ekodesign råder hektisk aktivitet. Internet med trådlös digital teknik samsas med nya kronobiologiska, visuella och psykologiska teorier och rön.
Hundratals okända globala aktörer dyker upp som ”LED-specialister”. Stora prisskillnader för oprövad kvalitet och livslängd. Philips öppnar samarbete med Cisco, IBM bjuder in brittiska Photonstar till allians och Apple söker egna patent inom belysning. Våra trygga branschledande storföretag GE, Osram, Philips och Sylvania annonserar samtidigt avsevärda förändringar med försäljning (!) av hela eller väsentliga delar av sin traditionella verksamhet. Är LED så olönsamt? Från media, EU och branschens organisationer råder djup tystnad.
Läs mer i den här länken: