Övrigt

Alla talar om det men ingen tycks veta vad det är

Observationer av Joachim Ritter, PLDC, i översättning från engelska. Joachim Ritter är gästskribent i detta Annells första nyhetsbrev för år 2019. Som chef för den globala organisationen Professional Lighting Design Conference inom Via Verlag är Joachim starkt engagerad för högre kvalitetsnivåer inom ljus, ljusdesign och belysning. Hos Annell bidrar vi gärna till all publicitet som främjar ett bra och hälsosamt ljus. 

Kvalitet innebär en riktig utmaning. Alla vill ha det men ytterst få vet vad som menas och hur man bäst säkerställer det. Ett faktum är att det tycks finnas många olika kvalitetsnivåer. Kvalitet har helt enkelt blivit ett vardagligt säljargument som ofta tänjer gränserna för god kvalitet. Allt detta är förståeligt när det gäller produktområden men när vi kommer till ljusets kvalitet då tenderar diskussionen att spåra ut och sakna substans. Varför är det så?

Det beror kanske i allmänhet på mycket liten förståelse för vad ljus är och hur det fungerar. Det är också så att många blandar ihop lighting design (ljusplanering) med ljusteknik eller armaturdesign och som en konsekvens rör man ihop ljuskvalitet med armaturkvalitet. Lås oss belysa några fakta.

En vanlig definition på kvalitet är graden av överensstämmelse mellan krav eller förväntningar på produkten (Target) och dess egenskaper (Actual). Om det handlar om något så påtagligt som en produkt, så är detta en bra grund att stå på. Var och en kan se vad hen håller i handen, vad den produkten kan göra och hur länge den beräknas göra det.

Men i fråga om ljus är det omöjligt att se eller känna även om ljuset möjliggör och underlättar seende. I själva verket handlar det om välbefinnande, hälsa och något som påverkar oss utan att vi behöver tänka på det. Ljuset har en icke-visuell påverkan på människan. Hur kan vi klargöra detta för icke-experter? Det är praktiskt taget omöjligt.

Och ändå har vi fått vetenskapliga bevis redan 2001 på något som sedan dess under åren har fastställts som fakta och standardkunskap, nämligen att ljus kan ha en positiv eller negativ inverkan på vår kropp och våra sinnen. Detta är idag brett accepterat inom belysningsbranschen under begreppet HCL, Human Centric Lighting, (i ungefärlig översättning: Ljus, människa, välbefinnande).

Denna definition är viktig att komma ihåg. Den innebär nämligen att inget belysningsprojekt som inte är humanorienterat kan motsvara våra krav och förväntningar, inte ens på elementär kvalitet. Konsumenten och icke-experten är dessutom omedvetna om läget. För belysningsbranschen återstår det att använda kvalitetsbegreppet för sina produkter, det är ju lättare att se och ta på än själva ljuset.
Tyvärr så innebär inte human-centric-armaturer automatiskt HCL-belysning , human-centric-lighting. Inte ens den bästa armatur kan förbättra en dålig ljusdesign. Ljuskvalitet är något som anpassas till människans behov, visuellt och icke-visuellt. Ingen ljusarmatur kan uppnå avsedd kvalitetsnivå utan att hänsyn tas till människan i centrum, den person som har ljusbehovet.

Till och med professionella yrkesmänniskor talar gärna om helt skilda saker när ljuskvalitet diskuteras. Belysningsingenjören koncentrerar sig på ljusets effektivitet, mera ljus för mindre energi. Arkitekten tenderar att välja armaturens form, design och material som kvalitetskriterium.

Före glödlampan var det annorlunda och idag ser vi tecken på ett annorlunda tänkande. Belysningsleverantören tolkar kanske i sin tur en armatur med höga försäljningssiffror som ett behov av bra belysning medan kund tycker att en prisvärd och funktionell armatur är exempel på bra belysning. Miljökämpar föredrar så lite ljus som möjligt, särskilt efter mörkrets inbrott. Politiker vill gärna se belysning som ett problemfritt område med låga kostnader. Och brukaren vill kanske bara känna sig nöjd med rätt ljus som underlättar synuppgifter och aktiviteter. Ljusdesignern är framförallt besjälad av brukarens behov men också fullt medveten om alla övriga faktorer. På så sätt underlättas kompromisser som leder till en god lösning. Men det finns naturligtvis inte något enkelt sätt att garantera ett bergsäkert resultat. Precis som en läkare eller advokat förtjänar ljusdesignern sin ersättning för sitt kompetenta åtagande gentemot brukaren och för sin expertis och sitt know-know.

Projekt

Täby hörsal med ljud och ljus i samklang

I Täby kulturhus finns nu en nybyggd hörsal för teater, musik och möten. Belysning är ett användbart redskap i verktygslådan för att skapa u...

Läs mer
Produktnyheter

FAVO är kreativ belysning i nätverk för smart och profilerad offmiljö

Från den stora världen aviseras det nya ljussystemet, FAVO Light Net, en annorlunda smart belysningslösning för representativa och publika l...

Läs mer
Övrigt

Svenska belysningsbranschens tidning Ljuskultur fyller 90 i år

Låter det mossigt? Kan en så gammal tidskrift representera en högteknisk bransch mitt i ett omvälvande teknikskifte inom ljus- och elektrote...

Läs mer
Mässor / event / föredrag

CIE:s fyraårskonferens 2019 i Washington DC

Den internationella belysningskommissionen CIE (Commission Internationale de l’Eclairage) arrangerar för 29:e gången sin stora fyraårskonfer...

Läs mer
Mässor / event / föredrag

Boka för toppmöte 21 mars i Bryssel: 2019 European Lighting Summit.

Oavsett du är en glad amatör eller fullfjädrad belysningsentusiast så är du välkommen att delta i den europeiska belysningsbranschens toppmö...

Läs mer
Övrigt

Här berättar Staffan om det prisbelönta LED-ljuset SunLike™ från Seoul

Människan och seendet har utvecklats i naturligt solljus. Länge har man misslyckats att efterlikna solens kontinuerliga fullspektrumljus ino...

Läs mer

Skriv och tryck Enter för att söka

Produktsök →