Ljusfärgväxling

Ett inslag i modern ljussättning är dynamiskt, färgat ljus där belysningen programmeras till mjuka övergångar av högre och lägre ljusflöden och färgtemperaturer. Med digital teknik styr man intensitet och blandning av ett antal färgade ljuskällor, vanligtvis lysdioder (LED) men ibland även lysrör. DALI (Digital Adressable Lighting Interface) är den vanligaste tekniken med ett styrsystem som är internationell standard för kontor och offentlig miljö.

En annan digital teknik är DMX (Digital Multiplex). Den är snabbare och används främst inom dynamisk upplevelsebelysning, från början enbart för scen- och effektbelysning men den förekommer mer och mer i dessa sammanhang inom kommersiell och offentlig miljö. Ljusfärgväxling ger speciell möjlighet att gestalta rum eller ytor. Det är inte bara de belysta ytorna och strukturerna som påverkas utan även skuggorna med färger och karaktärer. Den vanligaste färgväxlingstekniken är RGB, en additiv färgväxlingsteknik. Genom att blanda lika delar av Rött, Grönt och Blått ljus får man ett vitaktigt ljus som sedan kan tonas till en enskild färg eller i samspel balansera till varmare eller kallare vita nyanser eller kulörer. Tekniken bygger på att öka eller minska andelen av och luminansen för respektive färg. När man önskar mer mättnad i färgblandningarna har RGB-färgerna hos lysrör en tendens att bli bleka på grund av ljuskällornas vita grundfärg medan LED, med sin monokromatiska karaktär, ger en betydligt mer mättad och därmed positiv effekt. För att enklare åstadkomma olika färgtemperaturer i det vita ljuset eller mer pastellika kulörer kan man komplettera primärfärgerna R, G och B med en fjärde färg, oftast gul när det gäller lysrör och vit för LED. Sistnämnda teknik kallas då RGBW.

En annorlunda färgväxlingsprincip är CMY (Cyan, Magenta, Yellow). Den är subtraktiv och utgår från en vit ljuskälla som filtreras med ett filter i vardera cyanblått, magenta och gult. Färgblandningen sker genom att mixa två av de tre färgfiltren med varandra. Till skillnad från RGB- tekniken kombinerar man filtren mekaniskt framför en vit ljuskälla som ibland också kan ljusregleras med en mekanisk iris eller med en dimmer. Med CMY-teknik är det enklare att uppnå mättade färger med traditionella ljuskällor tack vare att ljuskällans luminans är oberoende av färgfiltermixningen.
CMY-tekniken har utvecklats i underhållningsbranschen där armaturerna ofta ska växla ljusfärger och mönster samt ändra ljusriktningar och nivåer med hjälp av avancerad datateknik. Inom tryckeritekniken kallas den här färgväxlingsprincipen för CMYK där K står för Black.

Blogg

Det önskar vi oss av Ljusåret 2024

Vilka förhoppningar och ambitioner har du inför det nya året? I årets första nyhetsbrev frågade vi åtta engagerade ljusprofiler vilka önskni...

Läs mer
Blogg

Välkommen Hampus!

Hampus Åkerlind är ny säljare hos Annell i Stockholm. Han kommer närmast från Light Bureau där han har arbetat som uppdragsledare. Efter sin...

Läs mer
Blogg

Richard Kellys tidlösa rekommendationer

Vitala och omsorgsfullt utformade ljusmiljöer byggs av tre komponenter. Läs Staffan Annells hyllning till och beskrivning av dessa tidlösa r...

Läs mer
Produktnyheter

Accenta kombinerar ´Ambient luminescence´och ´Play of brilliants´

Infällda tak- och väggarmaturer med små mått och i hög kvalitet finns att hitta i Accenta-familjen. Denna klassiska armatur från BEGA kombin...

Läs mer
Produktnyheter

Q-Drome funktionellt ljus som tilltalar minimalisten

Teknisk armatur som löser de flesta belysningsuppgifter utan krusiduller. För bostadsområdet, på gång- och cykelvägar eller med väggfäste fö...

Läs mer
Produktnyheter

Teknik i takt med tiden – öppningsbara och modulära gatuarmaturer

Korrekta underlag med information om omgivande miljö och byggnader är såklart en förutsättning vid ljusplanering men ibland blir det inte so...

Läs mer

Skriv och tryck Enter för att söka

Produktsök →