Ett mjukt och föränderligt ljus som ger naturliga färger i den moderna butiken
I nyhetsbrevet Dagens Handel påminner en expert från Harvard University om detaljhandelns växande behov av nya och annorlunda miljöer. Fysiska butiker måste erbjuda kundupplevelser, det är lika viktigt som varorna, säger professor Edward Glaeser. Shopping hotas av e-handeln och måste bli kreativ och trivsam. Här spelar ljus och färger en stor roll.
En stor nyhet lanseras av Annell i början av det nya året. LED-ljuset SunLike™ ger en perfektare och naturligare färgåtergivning (Ra ≥97) än traditionella ljuskällor. Den viktiga färgåtergivningen stimulerar och kan nu bli betydligt bättre än tidigare. Viktigt i både butiker och kontor.
Material och ytstrukturer i omgivningen upplevs också bättre och tydligare genom den unika sammansättningen av SunLike™-ljusets våglängder. Det handlar om ett heltäckande spektrum som ligger mycket nära det perfekta solljuset. Något som vi människor har mått bra av under vår utveckling i miljontals år.
Med LED-ljuset har vi generellt fått tillgång till en mycket bättre ljuskälla, även mer energisnål och ekonomisk genom flerdubbel livslängd.
Det finns både bra och dåligt LED-ljus. Genom att välja lite högre kvalitet får man ett föränderligt, dynamiskt ljus som skiftar nivåer och färger under dagen. Genom att blanda armaturer med olika spridningsvinkel och därmed kombinera grundljus med accentljus skapas en viktig och attraktiv balans mellan ljus och skuggor. Kompetent ljusplanering innebär ett attraktivt, bländfritt och trivsamt ljus.